spelgrottan

Senaste inläggen

Av Spelgrottan - 15 april 2013 12:00

Ace Combat: Assault Horizon


Den här veckan är det dags att tipsa om ytterligare ett spel, och den här gången har turen fallit på Ace Combat: Assault Horizon. Spelet bjuder på de kanske mest intensiva luftstriderna den här konsolgenerationen, tack vare det nya Close-Range Assault-läge, som tillåter dig att komma närmare fienden och spränga de i flera bitar. Storyn är skriven av den bästsäljande författaren Jim DeFelice, och även fast den är generisk så är den samtidigt bättre än det som brukar berättas i exempelvis Call of Duty-spelen. Det finns även möjlighet att flyga helikopter, och även fast det känns klumpigare än att flyga ett jetplan så är det ett kul tillskott. Den grafiska detaljen på jetplanen och helikoptrarna är riktigt bra, dock på bekostnad av marken som tyvärr inte ser lika bra ut. Det finns även ett explosivt multiplayerläge där du kan tävla i lag eller själv och avgöra om vem som dominerar skyarna. Spelet har dessutom ett utomordentligt soundtrack, som bidrar till att göra luftstriderna riktigt intensiva.


Fem anledningar varför:

 

1. Intensiva luftstrider

2. Grym musik

3. Detaljerade flygplan

4. Varierat

5. Att spränga jetplan i luften är sjukt coolt

 

Av Spelgrottan - 14 april 2013 13:00

Batman: Arkham Origins utannonserat


I början av veckan så lät Warner Bros. utannonsera Batman: Arkham Origins, som kommer att vara en prequel till de två senaste Batman-spelet. Arkham Origins utvecklas dock inte av Rocksteady, utan den här gången är det Warner Montreal som utvecklar spelet. Den här gången är Batman att vara något yngre och möta några av sina klassiska fiender för första gången. Batman: Arkham Origins kommer att släppas i slutet av året till PC, Playstation 3, Xbox 360 och Wii U. Dessutom ska det släppas ett spinoff-spel, Batman: Arkham Origins Blackgate, till Nintendo 3DS och Playstation Vita.



Trailer till Dishonored: The Knife of Dunwall


Bethesda Softworks och Arkane Studios har nu låtit visa upp en trailer till för nästa DLC-paket till förra årets Dishonored, The Knife of Dunwall. I det här DLC-paketet kommer vi att ta kontroll som lönnmördaren Daud, som mördade kejsarinnan i början av spelet, och leka runt med nya krafter och utforska nya delar av staden Dunwall. The Knife of Dunwall kommer att släppas den 16:e april.



Far Cry 3: Blood Dragon uppvisat


Far Cry 3: Blood Dragon kan nog vara den sämst bevarade hemligheten under de senaste veckorna, men nu har Ubisoft officiellt visat upp Far Cry 3: Blood Dragon. Trots att det delar samma namn som Far Cry 3, så kommer det inte att släppas som en expansion till nyss nämnda spel, utan det kommer vara ett eget spel som kan köpas nedladdningsbart. Spelet är en hyllning till 80-talets science fiction-filmer, och kommer att släppas den 1:a maj.



"Notch" är en betydelsefull person?


Markus "Notch" Persson, skaparen av det populära spelet Minecraft, kan komma att utses till den näst mest betydelsefulla personen i världen. Det är "The Time 100 Poll" som låter sina läsare rösta på influensrika personer i världen. Den enda som ligger ovanför Notch just nu är Egyptens president Mohamed Morsi, och några andra stora namn i omröstningen är Kim Dotcom, Kim Jong Un, Jackie Chan, påven och David Bowie.



Metro och Saints Row kan bli film


I en pratstund med Klemens Kundratitz, bossen för Koch Media, så berättar han att chansen att Metro och Saints Row ska bli film inte har minskat, trots byte av ägare (THQ har ju gått i konkurs). Han säger att han fortfarande överväger att låta de två spelserier bli filmer. Hur det blir eller om det ens blir av får vi se med tiden.



Av Spelgrottan - 8 april 2013 12:00

Borderlands 2


Denna veckan så ska vi tipsa om det kaotsikt roliga spelet Borderlands 2. Borderlands 2 är ett FPS i Cell Shade grafik. I Borderlands 2 så spelar man som en vault hunter. Vault hunters är folk som letar efter utomjordiska skatter. I Borderlands 2 så får man välja mellan 4 olika vault hunters med olika egenskaper. Vi har axton som kan spawna turrets, Zero som är en ninja...något, Salvador som kan dual wield alla slags vapen och Maya som kan fånga in fiender i en slags läge som gör att dom inte kan röra sig vilket gör att vännerna kan peppra isönder fienderna. Spelet har co-op där man kan spela med upp till 3 vänner. Världen är väldigt stor och det finns mycket och göra och många uppdrag. Och det finns nästan oändligt med vapen. Spelet har otroligt roliga skämt och väldigt bra/roliga karaktärer.


Fem anledningar varför

 

1. Vapen ! Vapen överallt

2. Snygg design

3. Fantastiska karaktärer

4. Dödligt kul med vänner

5. Väldigt rolig humor

 

Av Spelgrottan - 7 april 2013 16:00

Veckan har nått till sitt slut och det är dags för oss att raportera om nyheterna från spelvärlden.


Trailer till det nya Thief spelet


Eidos Montreal och Square Enix har nu släppt en trailer till det kommande Thief. Thief ska funka som en slags reboot av Thief serien och det är bekräftat att det kommer släppas till PC och Playstation 4, om det kommer komma till nästa xbox är oklart.


EA sämsta företaget 2013


Nu har EA andra året i rad vunnit priset Golden poo som är priset för Amerikas sämsta företag. Detta har inget företag råkat ut för. Vi hoppas att EA tar och skärper sig och lyssnar på fansen.


GTA V omslaget uppvisat


Rockstar har för att hypa deras kommande GTA V ännu mer vissat upp omslaget till GTA V. GTA V släpps detta året den 17 september.


Över 10 miljoner sålda Minecraft


Minecraft till pc och mac har passerat tio miljoner exemplar sträckan. Detta har Mojang stoltserat på deras hemsida. Xbox 360-versionen har sålt över 6 miljoner exemplar. Detta gör Minecraft till det bäst säljande svenska spelet.


Disney lägger ned Lucasarts spelutveckling


Sorligt nog har Disney meddelat att man lägger ner spel utvecklingsdelen av Lucas art. Detta betyder att dom har sparkat runt 150 personer och att Star Wars 1313 och Star Wars: First Assault aldrig kommer få se dagens ljus.




Av Spelgrottan - 7 april 2013 14:56

Titel: Sly Cooper: Thieves in Time

Format: PS3, PS Vita

 

Efter åtta år av väntan så är det äntligen dags att återförenas med mästertjuven Sly Cooper och hans vänner. Men var det värt den långa väntan?

 

När jag tittar tillbaka för att minnas hur jag kom i kontakt med den snälle tjuven Sly Cooper så kan jag inte göra annat än att le. Dels för att det på sätt och vis hänger ihop med min första bekantskap för Ratchet & Clank-spelen, och dels för att det visade att det faktiskt lönade sig att ge något helt nytt en chans. Min familj hade köpt ett nytt Playstation 2, för det gamla hade slutat fungera. Jag tror det var någonting med lasern som läste av skivorna, men jag kommer inte ihåg exakt. Men med den här något nyare spelkonsolen så följde nämligen en skiva som hade diverse demos till olika spel. Som ni säkert redan listat så fanns det en demo till Ratchet & Clank, det första för att vara mer precist. Efter att jag hade testat det för första gången, så gillade jag spelet riktigt mycket.


Sedan gick det en tid, och nu var det julafton år 2004. Jag hade önskat mig det senaste Ratchet & Clank-spelet, och i ett av paketen låg Ratchet & Clank 3 och väntade. Jag fullkomligt älskade det spelet, men det var någonting mer. I spelet så fanns det en demoversion av ett annat spel, som jag kunde komma åt om jag höll in fyra knappar samtidigt vid startmenyn. Det visade sig att det var en demo för spelet Sly 2: Band of Thieves, och det var då jag bestämde mig för att jag inte gillade det. Så enkelt var det. Men efter en tid började jag fundera i andra banor, och jag kom tillslut fram till att jag åtminstone kunde testa demon. Jag gav ju trots allt ändå Ratchet & Clank en chans med sin demo, så varför skulle inte Sly också få en ärlig chans?



Det visade sig vara ett misstag att från början ignorera Sly, för efter en stund med demon så tyckte jag det var riktigt bra. Vilket såklart ledde till att jag eventuellt spelade genom alla tre Sly-spelen. Fast i helt fel ordning. Jag började nämligen med trean i serien, fortsatte med tvåan och avslutade med det första spelet. Men trots att jag upplevde hela spelserien i fel ordning, så gillade jag spelen riktigt mycket. Men det där var för flera år sedan, och även fast jag kommer ihåg vilka minnen jag hade av flera spel, så var det något som stannade i minnet. Men för inte så himla längesedan fick jag för mig att ta mig genom Sly Collection till PS3:an. Spelet (eller spelen, kanske är rätt benämning) hade bara samlat damm, och vad var bättre förberedelse för kommande Thieves in Time, än att spela genom de gamla spelen? Sagt och gjort så gjorde jag det, och jag måste bara säga det var ett riktigt kärt återseende. När jag tittar tillbaks på minnen från min barndom, så kommer nog Ratchet & Clank vara inte bara den främsta plattformsspelserien, utan också den främsta spelserien från min barndom. Men Sly-spelen är verkligen inte långt därefter. När jag spelade genom de gamla goda klassikerna, så blev jag lika charmad av karaktärerna som jag blev under mitt första möte med dem för en herrans massa år sedan.


Ända sedan jag tog mig genom alla tre Sly-spelen för drygt åtta år sedan, så har jag hoppats på en uppföljare. Men för varje år som gick så försvagades det hoppet. När det visade sig att utvecklarna Sucker Punch hade jobbat med Infamous, så var jag osäker på om det verkligen skulle blir fler Sly-spel. Men så hände det. Sanzaru Games, som stod för portningen av Sly-spelen till Playstation 3, gjorde en prototyp som fick Sony att bli imponerade, varpå beslutet att Sanzaru Games skulle utveckla ett nytt Sly-spel togs. Något som fick mig att göra små glädjehopp, eftersom det ändå var flera år sedan jag hade mött Sly. Men trots det så kollade jag knappt in några trailers, och jag testade aldrig demon till spelet heller, vilket kanske inte är det smartaste som går att göra. Speciellt inte med Aliens: Colonial Marines nära i minnet. En annan anledning till att jag kanske borde ha kollat in lite mer av spelet, var för att det var ny utvecklare. Hur mycket jag än ville tro på Sanzaru Games, så blir åtminstone jag otroligt orolig när en ny utvecklare ska ge sig på en redan etablerad spelserie, eftersom det kan bli hursomhelst. Samtidigt så är jag ändå glad över att jag inte kollade in så mycket från spelet, eftersom det gjorde att spelet kunde överraska mig mer. Så nu är frågan, har Sanzaru Games lyckats ta efter arvet från Sucker Punch, eller har de misslyckats totalt?



Story i Sly Cooper: Thieves in Time tar vid där Sly 3: Honour Among Thieves slutade, Cooperligan har splitrats och Sly har fejkat sin minnesförlust så att han kan vara tillsammans med Interpol-polisen Carmelita Fox. Men trots att ingen från Cooperligan längre är på brottets bana, så är det ändå frid och fröjd. Ända tills Bentley upptäcker att sidorna ur boken Thievius Raccoonus, som fungerar lite som en användarhandbok för Sly, försvinner. Eller, sidorna försvinner inte, men alla ord som står på sidorna försvinner. Det verkar som att någon eller några reser tillbaks i tiden och knycker värdesaker som Slys släktingar stulit, vilket orsakar att sidorna ur boken håller på att suddas ut. Lyckligtvis har Bentley byggt på en tidsmaskin, och efter att han samlat ihop både Sly och Murray så åker de tillbaks i tiden för att återställa allting tillrätta.


Storyn har väl kanske inte varit det starkaste kortet i Sly-spelen, eftersom story inte är speciellt viktig i plattformsspel. Men om jag ska vara helt ärlig så anser jag berättelserna i de här spelen vara riktigt spännande och roliga att följa. Storyn i Thieves in Time bjuder kanske inte på så himla många överraskningar, men ändå kan jag inte låta bli att njuta över berättelsen som Sanzaru Games berättar. Fast det som jag tycker gör storyn i Sly-spelen är framförallt karaktärerna, som är riktigt charmiga och som backas upp av riktigt bra röstskådespeleri. Det här är naturligtvis intakt i Thieves in Time, och även fast att det känns som en rätt traditionell berättelse för ett Sly-spel, som skulle kunna ses som en minuspunkt, så diggar jag ändå berättelsen. Naturligtvis så kretsar ju storyn främst kring tidsresor, vilket är något som jag kommer att återkomma till alldeles strax.



Från den första stunden som jag får ta kontroll över tvättbjörnen Sly Cooper, så känns allting bekant och jag blir genast varm i kläderna. Trots att Sly Cooper: Thieves in Time är som redan tidigare sagt utvecklat av en ny utvecklare, så känns det trots allt nästan som om det faktiskt är Sucker Punch som drar i spakarna. Efter bara ett par minuter så känner jag att Sanzaru Games har visat mycket respekt och kärlek åt Sly Cooper, och det gläder mig att mästertjuven har hamnat i trygga händer.


Som tidigare nämnt så fokuserar spelet en hel del på tidsresor, vilket gör att miljöerna känns riktigt varierade. Bland annat så hamnar Sly och hans vänner i det feodala Japan, det medeltida England och en liten stad mitt ute i vilda västern. Även fast miljöerna i Sly-spelen alltid varit varierade, så känns det på något sätt mer påtagligt i Thieves in Time i och med att det utspelar sig i olika tidsepoker. Precis som i tidigare spel så består miljöerna av öppna världar där spelaren är fria att utforska lite som hen vill, som också är större än vad de var i tidigare spel. Samtidigt så känns det hela tiden glasklart om vad som ska göras och vart man ska när det är dags att göra ett uppdrag. Som brukligt så finns det också ett högkvarter där du kan välja karaktärer samt köpa nya uppgraderingar. Men den här gången så har högkvarteren utvecklats en liten aning, då du kan titta på kostymer som du låst till Sly (som ger honom olika förmågor), skatter som du har hittat samt ett par minispel som du kan komma åt.


Något som kändes som ett dubbeleggat svärd i föregångaren Sly 3: Honour Among Thieves var antalet spelbara karaktärer. Det var nämligen så att utöver Sly, Bentley och Murray så fanns det ett antal andra spelbara karaktärer, vilket dels gjorde att det kändes varierat, men också att det kändes en aning spretigt. Det gavs nämligen inte lika många chanser att få spela som de nya karaktärerna, vilket gjorde det svårt att bli varm i kläderna som de nya karaktärerna. I Sly Cooper: Thieves in Time så finns det nio spelbara karaktärer, vilket gör det till ett återkommande problem. Samtidigt så måste jag säga att det har hanterats mycket bättre än i föregångaren, även fast det verkligen inte är perfekt. Om du bara spelar genom spelets uppdrag så ges du kanske 2-3 tillfällen att spela som Carmelita, vilket jag inte tycker är tillräckligt med tillfällen för att hinna bli riktigt varm i kläderna. Men utöver redan nämnda karaktärer så ges du även möjlighet att få spela som Slys förfäder, och även fast detta gör att det blir fler karaktärer och som redan nämnt, lite spretigt, så känns det varierat och inte riktigt lika illa som i föregångaren. Om vi tittar på förmågorna som Slys förfäder har så är de relativt lika Sly, vilket gör att karaktärerna liknar varandra rätt mycket eftersom de har liknande spelstilar. Dock så har de karaktärerna olika förmågor som gör att de sticker ut. Bland andra så har vi Rioichi Cooper, mästerninja och skaparen av sushi, som kan hoppa långa sträckor som ingen annan kan nå. Eller Tennessee ”Kid” Cooper, en outlaw som skjuter skarpt med sin käpp som även kan användas pistol, samt vars ”crackshot”-förmåga för tankarna till Dead Eye i Red Dead Redemption. Men trots att Sanzaru Games har fått till de nya karaktärerna på ett bättre sätt än vad Sucker Punch gjorde i Sly 3, så är det som sagt inte perfekt. Emellanåt så känns Sly inte som spelets huvudperson, i och med att det är rätt många spelbara karaktärer.



Precis som i tidigare spel så bygger Thieves in Time inte bara på precist plattformande, utan även på att smyga förbi vakter och säkerhets kameror samt sno saker. Eller banka skiten ur vakterna, om du spelar som Murray. Men emellanåt så byts dessa av med ett par minispel, framförallt när Bentley ska hacka en dator, vilket bidrar till variation utöver de olika karaktärerna. Bland annat så består de här minispelarna av en sidscrollande shooter, en så kallad Dual Stick Shooter där du styr hackerenheten med den ena spaken och skjuter sönder fiender med den högra, samt ett annat minispel där du ska styra ett klot med hjälp av Sixaxis-funktionen i Dualshock 3-kontrollen. Apropå det, så var det länge sedan som jag mindes att Sixaxis-funktionen användes i ett Playstation 3-spel. Jag misstänker dock att detta finns med i Thieves in Time för att spelet även är utvecklat för Playstation Vita, men hursomhelst så tycker jag det är trevligt att se denna funktion igen, som känns smått bortglömt. Utöver det förvånansvärt långa äventyret så finns det också en hel del annat att göra. Som att hitta alla flaskor med ledtrådar till ett kassaskåp, Sly-masker och skatter.


Precis som i tidigare spel så är spelkontrollen som är mycket smidig, men inte riktigt lika enkel att använda. Nu menar jag inte att kontrollen är svår att lära sig, men de är inte på pricken lika som i föregångarna. Murrays klassiska magplask görs numera genom att först hoppa och sedan trycka på trekantsknappen, tillskillnad från i föregångaren där det var fyrkantsknappen som gällde efter ett hopp. En annan sak som jag var tvungen att vänja mig med var förmågorna. I de två tidigare spelen så kom du till en speciell meny genom att trycka på Select-knappen, där du sedan kunde binda tre förmågor åt gången till tre knappar. Den här gången så håller du bara in L2-knappen för att byta förmåga. För Sly så blir det olika kostymer som han växlar mellan, för Bentley så blir det olika slags bomber och pilar som han skjuter iväg från spelvärldens coolaste rullstol som han, och för Murray så blir det byten mellan olika… jag vet inte exakt hur jag ska förklara, men det går att byta till hans eldflammande handskar som sätter eld på fiender han slår. Jag tror att ni förstår vad jag försöker få fram.



Om det är något som jag irriterar mig på i Thieves in Time, så är det de förbannat långa laddningstiderna som spelet dras med. Normalt sett så brukar jag inte störa mig på laddningstider, även fast spel som Killzone 2 och The Elder Scrolls V: Skyrim kan få mig att vänta ett bra tag. Men Thieves in Time måste nog vara bland det värsta jag varit med om när det gäller laddningstider, framförallt när jag ska spela som Bentley och måste hacka mig in i en dator. Eller ännu värre, flera datorer. Först så är det en laddningsskärm innan själva uppdraget drar igång på riktigt, och sedan får jag spela i ett par minuter. Sedan ska jag hacka en dator, men först måste jag ta mig genom en till laddningsskärm, och när jag klarat hackning-minispelet så måste jag vänta på att spelet ska ladda igen. Jag kände att det blev rätt irriterande efter ett tag, och tyvärr så är det en av de starkare svagheterna i Thieves in Time.


Jag har tidigare nämnt Playstation Vita i den här recensionen, och med Sly Cooper: Thieves in Time så försöker Sony med något nytt. Genom att köpa Playstation 3-versionen av Thieves in Time (som förövrigt säljs för ett lägre pris än vad ett nytt spel brukar kosta) så får du även med Playstation Vita-versionen med på skivan helt gratis. Du kan även spela en stund på PS3:an, spara spelet och sedan fortsatte där du spelade sist på din Playstation Vita. Själv så äger jag ingen PS Vita, men jag tycker ändå att det här är ett trevligt initiativ.


Precis som i tidigare spel så tycker jag att Thieves in Time har riktigt skön humor. Men sedan finns det scener som får mig att undra hur humorn egentligen ser ut hos utvecklarna. I en scen så har Murray på sig geisha-kläder, och även fast den scenen är så absurd att jag inte kan låta bli att skratta, så är det något som jag aldrig vill se igen. Att se en chockrosa flodhäst iklädd geisha-kläder som dansar på en scen framför upphetsade svin är något som jag aldrig vill uppleva igen. Aldrig.



När det gäller den grafiken så måste jag säga att Thieves in Time är riktigt snyggt. Tidsresandet ger inte bara stor variation mellan miljöerna, det öppnar också för riktigt bra design som gör att tidsepokerna verkligen skiljer sig från varandra. Det medeltida England känns verkligen sådär härligt medeltida med en lite by intill ett stort slott, komplett med en marknad, en cirkus och en Sly Cooper med en Robin Hood-liknande kostym. Rent visuellt så blev jag riktigt imponerad utav vilda västern-avsnittet, som jag bara tyckte var riktigt snygg. Karaktärerna ser också bättre än någonsin, men för de som spelat de tidigare spelen så känns designen på de gamla karaktärerna lite annorlunda, samtidigt som det känns bekant. För min del så kändes det lite ovant i början, men efter ett så vande jag mig, och ser jag det som en naturlig utveckling. Precis som vanligt så gör den charmiga grafiken att spelet nästan ser ut som en tecknad film. När det kommer till ljudet så har jag inte så himla mycket att säga egentligen. Musiken är riktigt atmosfärisk och passar verkligen in i de olika tidsepokerna, samtidigt som det känns sådär jazzigt skönt. Precis som i tidigare spel så är också röstskådespeleriet riktigt bra.


Efter att ha spelat genom Sly Cooper: Thieves in Time, så kan jag garanterat säga att Sly och hans vänner har hamnat i trygga händer hos den nya utvecklaren Sanzaru Games. Utvecklarna har verkligen visat stor respekt inte bara mot tvättbjörnen Sly, utan även mot fansen av spelserien. Det som skulle kunna ses som en svaghet är att spelet egentligen inte bjuder på speciellt många nyheter, något som jag på sätt och vis kritiserat spel för på sistone. Så Thieves in Time är lite mer som en ”best of”-titel, men i det här fallet så ser jag det inte som en svaghet. Det kan nog bero på att efter åtta år så är jag bara glad över att få återse Sly Cooper, att det inte spelar någon roll att konceptet inte har utvecklats speciellt mycket. I slutändan är Sly Cooper: Thieves in Time ett mycket bra spel som jag varmt kan rekommendera.


Betyg 8/10

 

Grafik: 8

Spelbarhet: 8

Ljud: 9

Hållbarhet: 8

Av Spelgrottan - 1 april 2013 12:00

Titel: Bioshock Infinite

Format: Pc, PS3, Xbox360

 

Årets mest efterlängtade action äventyr är äntligen här och det är dags för oss att ta våra första steg på den flygande staden Colombia.

 

 

Efter sex långa år har Ken Levine skaparen av det första Bioshock spelet och hans studio skapat ett nytt spel i serien och istället för att vara i en undervattens stad så får man springa runt på det motsatta en flygande stad.
Detta mästerverk tar sin början under en stormig natt då en man och en kvinna i gula regnjackor tar spelets protagonist Booker DeWitt till en fyr ute vid havet. Detta får mig direkt att tänka på början av det första spelet i serien.




Booker DeWitt står i skuld till en massa män. Han får ett uppdrag för att betala bort skulden. Hitta och för en tjej vid namn Elizabeth till New york men det är inte så lätt som det låter. Elizabeth sitter fånge i ett torn som beskyddas av en stor mekanisk fågel i en flygande stad vid namn Colombia. Och där tar denna fantastiska äventyret sin början i Colombia. Colombia är en flygande stad med en väldigt fin design och mycket att se. Dom som tyckte att Rapture var fascinerande kommer nog att fastna  i för det här spelet för alltid.




Dom första stegen på Colombia är minnst sagt magiska.


Spelet bjuder också på härlig gameplay då man i ena handen håller i ett vapen och i den andra en vigor. Vigors är som plasmids i det första spelet det vill säga krafter som eld eller elektricitet. Man favorit Vigor blev en där man släpper lös en massa mördar kråkor som attackerar fienderna och får dom distraherade som ger en möjligheten att skjuta ihjäl dom under tiden. Man får också inte glöma Den Zipline liknande konstroktionen över hela Colombia som är otroligt kul att åka runt på möjligen den bästa transport medelt i ett spel någonsin.


Elizabeth som man skulle få ut ur Colombia och till New york har en slags kraft som låter henne att öppna dörrar till andra världar. Detta kan bli till en stor hjälp då hon under strider kan öppna upp dessa dörrarna och där kan allt från vapen och amonition till ett stationerad maskin gevär. Elizabeth kan också leta efter amonition och hälsa som kan hjälpa en under kniviga strider.

I Bioshock Infinite så får man slås mot allt från spöken till robot kopior av USA:s presidenter



Men trots härlig gameplay så är det inte det bästa med spelet utan det är Storyn, karaktärerna och designen. Elizabeth har en otroligt bra röst skådespelare som ger liv i Elizabeth. Vid början så känndes Elizabeth väldigt tråkig men hon växer som en karaktär och blir mindre tråkig och oerfaren av Colombias hemskheter under spelets gång.


Storyn i spelet är håller otroligt hög klass och inehåller flera twistar och för att inte nämna slutet. För slutet är ett av det bästa slutet i ett spel någonsin. Slutet får en att tänk om slutet flera dagar efter att man klarat det. Inte nog med det slutet är också det smartaste slutet i ett spel någonsin.

Elizabeth klarar sig på egen hand så man slipper att behöva skydda henne hela tiden.


I slut ändan så är Bioshock infinite ett magiskt spel med fantastisk gameplay, Bra karaktärer, Magiskt bra design och en otroligt bra story.

 

 

Betyg 10/10

 

 

 

 

Grafik: 9

Spelbarhet: 9

Ljud: 8

Hållbarhet: 8

 
















Av Spelgrottan - 31 mars 2013 15:54

Battlefield 4 uppvisat


Förra veckan så avslöjade EA och Dice att de skulle visa upp kommande Battlefield 4. I tisdags visades spelet upp för en utvald presskår, och i samband med det släpptes även klippet ut på internet. Det 17 minuter långa klippet visar ett av spelet uppdrag, "Fishing in Baku" ur kampanjen. Det enda vi vet om spelet i nuläget är att det kommer att släppas i höst, och att det ska komma en beta innan det släpps.




Metal Gear Solid V Trailer


Nu har Hideo Kojima visat upp Metal Gear Solid V: The Phantom Pain med en trailer. Det har länge cirkulerat rykten kring det här spelet, och nu är det alltså bekräftat. Metal gear Solid: Ground Zeroes ska också fungera som en prolog till Metal Gear Solid V.




Ny trailer till Assassin's Creed IV


Ubisoft har släppt en ny trailer till kommande Assassin's Creed IV: Black Flag, som ni kan se här nedan.




Telltale gör ett nytt spel

Telltale, skaparna bakom det hyllade Walking Dead-spelet, jobbar för fullt på sitt nya spel The Wolf Among Us. Spelet ska baseras på DC Comics Fables-serier, och kommer att släppas till PC, Mac, Xbox 360 och Playstation 3 till sommaren.



Frostbite 3 i Dragon Age III och nya Mass Effect

Bioware har nu bekräftat att Frostbite 3, spelmotorn som skapats av Dice till kommande Battlefield 4, kommer att användas både till kommande Dragon Age III: Inquisition och det nya Mass Effect. Vi kan alltså förvänta oss riktigt snygg grafik i båda spelen.


Av Spelgrottan - 24 mars 2013 16:00

Duck Tales får en remake


Den gamla klassikern Duck tales från 1989 till NES kommer få en remake har Dinsney bekräftat under pågående PAX- mässan. Spelet kommer få uppdaterad grafik och musik. Spelet utvecklas av Way Forward och kommer släppas till sommaren till nedladdning.




Battlefield 4 teaser


EA och Dice har släppt två teaserar och en bild av det kommande Battlefield 4. Battlefield 4 kommer snart utannonseras. I teaserna så för vi i den ena se en båt propeller som sätts igång och i den andra en stridsvagn sedan dyker en text upp där det står "Prepare 4 Battle".




Final Fantasy x och x-2 får en HD remake


Square Enix har utannonserat att i år så ska dom släppa en hd version av "Final Fantasy X" och "Final Fantasy X-2" till Playstation 3 och Ps Vita. Nu kan gamla fans och nykomlingar till serien få spela denna klassikern.


 

Fem miljoner League of Legends

 

Riot Games kan nu stolt meddela att man har haft fem miljoner spelare på sitt Free To Play spel League of Legends inloggade samtidigt. Just nu har man 32 miljoner registrerade spelare. Vilket är mycket imponerande.



John Riccitiello avgår från EA


John Riccitiello har nu meddelat att han avgår från sin roll som VD på EA efter sex långa år. EA har meddelat att Larry Probst ska ta över under tiden tills dom har hittat en ny VD. En av dom heta kandidaterna är Peter Moore.

















Fråga oss på Spelgrottan

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Andreas senaste recension

Bioshock Infinite 

Petters senaste recension

Metro: Last Light

Just nu spelar vi

Andreas

TERA

 

 

Petter

Metro last light

 

Vincent

Garrys mod

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Realeser

 

Epic Mickey 2: The Power of Two Ps Vita 19 Juni 

 

Jak and Dexter: The Trilogy Ps Vita, PS3 19 Juni

 

Magrunner: Dark Pulse Pc, Xbox 360, PS3 20 Juni

 

MotoGP 13 Pc, Xbox 360, Ps Vita, PS3

 

Company of Heroes 2 Pc 25 Juni

 

 

The Sims 3 Island Paradise Mac, Pc 27 Juni

 

Painkiller: Hell and Damnation Mac, Pc, PS3, Xbox 360 28 Juni

 

Game and Wario WiiU 28 Juni

 

 

Deadpool Pc, PS3, Xbox 360 28 Juni

 

Leviathan Warships Pc, IOS, Android 28 Juni

 

Project X Zone 3DS 4 Juli

 

 

Mario and Luigi: Dream Team Bros 3DS 12 Juli

 

Pikmin 3 WiiU 26 Juli

 

 

New Super Luigi U WiiU 26 Juli

 

 

 

 

 

 

 

Senaste recensioner av platforms spel

Kategorier

Arkiv

Omröstning

Vad tycker du var bäst på E3
 Watch Dogs
 Mirrors Edge
 Titanfall
 Call of duty: Ghosts
 Dragon Age: Inqusition
 The Witcher 3: Wild Hunt
 Battlefield 4
 Destiny
 Killzone: Shadow Fall
 Infamous: Second son
 Metal Gear Solid V
 Kingdom Hearts 3
 Final Fantasy 15
 Bayonetta 2
 Quantum Break
 The Order: 1886
 Sunset Overdrive
 The elder scrolls online
 Ryse: Son of Rome
 Tom Clancy`s The Division

Ovido - Quiz & Flashcards